در هر پایهی تحصیلی، با هدف پاسخگویی مناسب به اولیای دانش آموزان و
همچنین رفع موانع تحصیلی و تربیتی دانش آموزان، افرادی معین شده اند که با
توجه به تسلط ایشان بر نحوهی فعالیت دبیران و دانش آموزان، مدیریت پایه را
عهده دار هستند. در واقع با در نظر گرفتن دانش آموز،مدرسه و خانواده به
عنوان سه راس در مثلث آموزش، می توان هسته مشاوره را مرکز ثقل این مثلث
دانست.مرکز ثقلی که می تواند به دانش آموزان و اولیای آنها کمک کند تا به
بهترین نحو با مدرسه ارتباط برقرار کنند و به بهترین شکل به نتایج مطلوب
برسند. نظارت بر حُسن رفتار و عملکرد آموزشی و تحصیلی دانش آموزان، پیگیری
درسی و تلاش برای کسب حداقل های آموزشی مدنظر، حفظ روحیه پرسش گری و پژوهش
گری، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و برنامه ریزی برای حرکت به سوی این اهداف
و ترغیب دانش آموزان نسبت به فضای مدرسه به وسیلهی برگزاری اردوها و
برنامه های تفریحی، از مهمترین اهداف و وظایف مشاوران است. به همین جهت
بیشترین مراجعات دانش آموزان و اولیا به مشاورین پایه می باشد و با درمیان
گذاشتن مسائل،مشاوران به چاره جویی برخاسته و در جهت حل این مشکلات تلاش
خواهند کرد. بدیهی است که ارتباط مستمر اولیای محترم با مشاورین پایه، موجب
ارتقای هرچه بیشتر سطح علمی و فرهنگی دانش آموز خواهد شد. در راستای ارتباط
آسانتر با مشاورین پایه، حتماً قبل از مراجعه حضوری بصورت تلفنی یا از طریق
پیام در سامانه کارسنج و یا پیامرسان های معرفی شده وقت ملاقات را از پیش
تعیین نمایید تا مشاورین محترم با فرصت کافی در خدمت شما باشند.همچنین جهت
امور مربوط به وضعیت دبیران ، مشاورین پایه ، برنامه آموزشی و سایر موارد
مهم می توانید با معاونت آموزشی دبیرستان تماس حاصل فرمایید. یکی از
اقدامات حائز اهمیت در حوزه مشاوره تشکیل پرونده روانی-اجتماعی دانش آموزان
است. این پرونده متشکل از نتایج تست های متنوع روانشناسی است که مدرسه از
دانش آموزان اخذ نموده و در نتیجه تحلیل آنها اطلاعات بسیار ارزشمند و
کاربردی در اختیار خانواده های محترم قرار میدهد.